DrechtDokters 078 202 00 40

Over COPD

DrechtDokters ondersteunt huisartsenzorg die voor iedereen betaalbaar, toegankelijk, van kwalitatief hoog niveau en veilig is.

Over COPD
COPD is een longziekte waarbij uw longen zijn beschadigd. Ademen is moeilijker en u heeft minder energie. De afkorting COPD staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease (Chronische Obstructieve Long Ziekte).

Ketenzorgprogramma COPD
U kunt hier checken welke huisartsen deelnemen aan het ketenzorgprogramma COPD van DrechtDokters.

COPD en Coronavirus COVID-19
Longarts legt uit: Wat betekent het Coronavirus voor mensen met een longziekte?

Medicijnen

Klik hier voor meer informatie over hoe om te gaan met medicijnen.

Regionaal longformularium
Er zijn in Nederland veel verschillende medicijnen en inhalatoren beschikbaar voor mensen met astma en COPD. Om onze huisartsen te helpen bij het maken van een voor u meest geschikte keuze uit al die mogelijkheden, hebben we een longformularium ontwikkeld. Dit is een regionale handleiding, opgesteld voor huisartsen van DrechtDokters, longartsen van het Albert Schweitzer ziekenhuis en de regionale apothekers. Bij het voorschrijven van medicijnen en inhalatoren staat steeds het welzijn van de patiënt voorop, zodat die er zeker van kan zijn dat hij of zij zorg van de hoogst mogelijke kwaliteit ontvangt. Het formularium geldt voor volwassen patiënten die gaan starten met longmedicatie en voor patiënten bij wie de voorschrijver van mening is dat de bestaande medicatie aangepast moet worden.

Nuttige links

COPD en voeding
Als u COPD heeft, kunt u zowel overgewicht als ondergewicht hebben. Zorg dat u goed en gezond eet. Uw lichaam heeft voldoende gevarieerde voeding nodig omdat het extra energie verbruikt. Lees meer.